4 november 2007

Week 4 - Zoekverslag naar bronnen en literatuur

De keuze voor het thema e-learning was voor mij een bewuste. Het thema spreekt mij zeer aan en ik hou mij er graag mee bezig. Ook heb ik twee zomers besteed aan een baan voor de digitalisering van de KNVB Academie. Doel was voetbaltrainers nu ook op te gaan leiden door gebruik te maken van het internet. Enkele teksten over e-learning had ik dan ook al voor dat doel gelezen. Daarnaast kende ik al enkele teksten over educatieve games, omdat die naar voren kwamen tijdens andere cursussen.


De tekst van Herz was voor ons presentatiegroepje de kerntekst. Van daaruit gingen we zoeken naar ander bronmateriaal, omdat we niet teveel wilden afwijken van de theorie van de cursus. E-learning is namelijk een zeer breed thema waarbinnen het debat vele kanten op kan gaan. Interessant natuurlijk, maar een beetje sturing kan geen kwaad.


Teksten die ik al kende en daarom vooral als referentiekader dienden voor mijn argumenten in het debat zijn de volgende:


Steven Johnson, ‘Everything Bad is Good for you’ (2005).
Johnson betoogt in een spraakmakend boek en dito documentaire dat de populaire cultuur een godsgeschenk is voor de jeugd die ermee opgroeit. De negatieve beeldvorming over massale consumptie van televisie en computergames gaat volgens hem voorbij aan het educatieve nut ervan. De hoge complexiteit van beide media zal kinderen op ten duur ontzettend slim maken, waarbij de nadruk ligt op cognitieve vaardigheden.


Ook de pleitbezorger van de educatieve games, Marc Prensky (‘Digital game-based learning’, 2001) is zeer positief over de opkomst van games. Kinderen zijn veranderd door al het mediagebruik en het onderwijs moet daarop inspringen.


Een magazine dat zeer goed past bij het thema van deze week is het tijdschrift Onderwijs Innovatie van de Open Universiteit. Zelf heb ik hier geregeld een blik op geworpen. Vooral de praktijkcases en theoretische perspectieven op onderwijs zijn een goed punt van het blad. Voor het debat heb ik een interview met Stephen Downes teruggelezen. Hij blikt vooruit op een situatie waar leren vooral in netwerken plaatsvindt. (December 2005)


Naast alleen educatieve games wilden we ook onze blik verbreden naar elektronische leeromgevingen. De theorie die Robert Jan Simons uitlegde in zijn gastcollege was daar zeer geschikt voor. Wel hebben we ons onderzoek vóór het college verricht dus specifieke aanknopingspunten op bijvoorbeeld het 11-val-stappenplan vind je hier niet terug. De korte tekst “Hebben ELO’s hun langste tijd gehad?” van Simons et al. kwam echter goed van pas. Hierin worden tekortkomingen van omgevingen als WebCT belicht, wat mij als criticus wel kan bekoren.


Simons’ artikel “Het leerlandschap van organisaties” (2006) is theoretischer van aard. Samen met Manon Ruijters verklaart Simons hoe het leerlandschap in elkaar zit. Centraal idee achter het artikel is dat we altijd leren, wat vooral goed aansluit op het betoog van Steven Johnson.

De studie ‘Parels en Groeibriljanten’, van het ons bekende onderzoeksinstituut EPN, legt de nadruk op de reden van het ontbreken van goede educatieve games. Ze worden teveel vanuit bestaand lesmateriaal ontworpen, terwijl de ontwerpers juist een voorbeeld moeten nemen aan succesvolle, commerciële games.


De website edusite.nl was een van onze startpunten tijdens de zoektocht naar goed bronmateriaal. Bijdragen van Robert Jan Simons passeerden de revue, waardoor er meer duidelijkheid ontstond over zijn theorie.


Portals over e-learning zijn er genoeg. De term lijkt gehyped te zijn en adaptatie door hobbyuitoefenende docenten is dan niet ver weg. Een website die verre van amateuristisch mag worden beschouwd is elearnmag.org. Hier vond ik een artikel over van O’Driscoll, die bestudeert hoe virtuele werelden bij bedrijven worden ingezet voor educatie.


Tot slot nog aandacht voor Education 2.0. In de (Nederlandse) blogosfeer is web 2.0 zo populair dat artikelen over 2.0 en educatie natuurlijk niet mogen ontbreken. Welke mogelijkheden bieden de nieuwe technieken op het web allemaal voor leren en doceren? Wij hebben ons vooral gericht op het materiaal van frankwatching.com om meer te weten te komen over die vraag.

Geen opmerkingen: